En aquesta entrada explicaré una curiositat que us ajudarà a entendre com funciona OpenStreetMap, i també en relació a ell què hi tenen a veure La Palma de Cervelló (Barcelona) i la Valle d'Aosta al nord-oest d'Itàlia. Us parlaré d'una etiqueta concreta sense ànim de debatre-la (sóc conscient de la controvèrsia que aquesta pot crear -sobretot per la verificabilitat- però el debat ja es fa a les llistes d'OpenStreetMap), sinó d'explicar-vos-en l'origen i la possible expansió i ús per part de la comunitat.
Com ja sabeu, OpenStreetMap no només és un mapa, sinó sobretot una gran base de dades. Als elements del paisatge se'ls assignen unes etiquetes que poden estar consensuades (és el cas de les que hi trobem a la pàgina de Map Features), però també l'usuari és lliure de crear i utilitzar les que consideri necessàries. Per fer-ho ben fet, aquestes s'haurien de documentar en forma de proposta i s'haurien d'exposar a la llista de correu tagging, on es sotmeten a discussió.

Inicialment es va proposar una etiqueta anomenada Difficult_passability=*, però el nom no va agradar a la comunitat i ens van suggerir canviar-lo per Obstacle=*, també es van afegir alguns valors com obstacle=heap i obstacle=hole (a partir de les suggerències d'usuaris animats amb la proposta).
Ens agradaria que us miréssiu la pàgina de la proposta Obstacle=* que vam crear (http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/Obstacle) perquè totes les fotografies que hi apareixen són de paratges del terme municipal de La Palma de Cervelló. Fins i tot si feu clic sobre alguna de les miniatures de les fotografies, quan aquesta us aparegui en gran podreu saber exactament des d'on està feta la fotografia a l'apartat «Summary» fent clic a l'enllaç «map». També si mireu la pestanya «Discussion» de la pàgina de la proposta us podreu fer una idea de què suposa crear una proposta i «mantenir-la viva», i si no en teniu prou podeu repassar els fitxers de la llista tagging de l'octubre i el novembre del 2012 i del febrer del 2013. En aquest trajecte ha estat d'agrair el suport mostrat per alguns mappers com en Martin Koppenhoefer (usuari dieterdreist), entre d'altres. No cal dir que aquesta etiqueta nosaltres l'hem utilitzada a La Palma de Cervelló [1],[2] i [3] (i altres usuaris com unixasket o wor123gap l'han usada a Mützenich [1],[2] i [3] i a Geretsried [1] respectivament, a Alemanya)... però podria passar que ningú més l'utilitzés (pot veure-se'n l'ús a taginfo) i per tant la comunitat la considerés de poca utilitat o valor..
![]() |
Imatge d'Aosta de Tinelot Wittermans (CC-BY-SA) |
- obstacle=vegetation i
- obstacle=fallen_tree.
És probable que més endavant aquesta etiqueta s'usi en d'altres llocs, possiblement el creixement serà lent perquè l'ús de l'etiqueta requereix un coneixement local important, així com sortir-se dels camins més freqüentats (cercant per internet és fàcil trobar llocs on es manifesta la necessitat de l'etiqueta, com aquest fòrum (Alemanya), o de vegades s'observa la necessitat en l'etiquetatge emprat a OSM, com aquesta etiqueta note=* aprop de Bristol a la Gran Bretanya on literalment hi diu: «path has obstacles, barbed wire & fallen trees, at NW end by A370», o en els comentaris d'aquest conjunt de canvis a Lyngby-Tårbæk Kommune a Dinamarca on hi diu: «Short footpath by Furesøen / Frederiksdal. Blocked by fallen tree»). Si això passa i el seu ús creix potser algun dia ens animem a sotmetre-la a votació perquè s'afegeixi a la pàgina Map Features... Ara bé, la gent de la Valle d'Aosta han estat els primers en manifestar l'aprovació de l'etiqueta i ens ha fet molta il·lusió per dues raons: (1) Perquè significa que a algú li ha estat útil el nostre esforç i (2) perquè utilitzaran aquesta etiqueta a un dels paratges més fantàstics del món: la Valle d'Aosta, envoltada pels grans massissos dels Alps. Per si algú ho dubtava, us deixem el mapa d'OpenStreetMap de la Valle d'Aosta, on si hi feu un zoom veureu que està més que detallat.
Mostra un mapa més gran
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada